FtS41
Οι αναφορές μας στους σκοπούς και τη σχεδιαζόμενη δράση γύρω από τον Ξενώνα που θέλει να υποστηρίξει ολόκληρη την ανάπτυξη του οικισμού μας και όχι μόνον, περιέλαβε αναφορές σε οικολογικά προϊόντα διατροφής και τράβηξε την προσοχή αρκετών συγχωριανών και φίλων που μας ζήτησαν να δόσουμε περισσότερες πληροφορίες γύρω από το ζήτημα.
Χαιρόμαστε γι αυτή την ευαισθησία που εκδηλώνεται και ασφαλώς ενθαρυνόμαστε στις σκέψεις που αποκαλύψαμε προ καιρού. Δεν πρόκειται ασφαλώς για κάτι το ιδιαίτερα πρωτοποριακό. Εκφράσαμε αυτό που όλοι μας καθημερινά βιώνουμε καταναλώνοντας μεταλλαγμένα προϊόντα διατροφής. Τα προϊόντα διατροφής που έχουν δραματικά αλλοιωθεί σε βαθμό που τίποτα σε πολλές περιπτώσεις δεν θυμίζει σε νοστιμιά και υγιεινή, ασφαλή διατροφή, αυτό που κάποτε γνωρίζαμε. Σήμερα καταναλώνουμε χειμώνα καλοκαίρι τις τεράστιες ντομάτες και τα αγγούρια, για παράδειγμα, τις γιγαντιαίες φράουλες, τα κοτόπουλα με τις ειδικές τροφές κοκ. Στο βωμό της εντατικής παραγωγής μέσα από μεθόδους χημείας και βιομηχανοποίησης, επιτυγχάνεται η μεγάλη παραγωγή ειδών διατροφής αλλά τα χημικά αυτά μεταλλαγμένα προϊόντα είναι ποιοτικά υποβαθμισμένα και πολλά από αυτά ευθύνονται για σοβαρά προβλήματα υγείας με τα οποία επιβαρύνουν τους καταναλωτές.
Υπάρχει ήδη ένα παγκόσμιο κίνημα που υποστηρίζεται από τους καταναλωτές. Είναι μία θεμιτή, απόλυτα σωστή προσπάθεια να αμυνθούμε και να προστατέψουμε την υγεία τη δική μας και αυτή των παιδιών μας. Το κίνημα αυτό είναι σε σχέση με άλλες χώρες, πολύ ανίσχυρο στον τόπο μας. Αυτό μπορούμε να το αποδώσουμε στην γενικώτερη αδιαφορία και την έλλεψη συσπείρωσης των Ελλήνων καταναλωτών που χαρακτηρίζονται από τους περισσότερο αδιάφορους και λιγώτερο ενημερωμένους σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στον τόπο μας προωθούνται δυστυχώς τα πλέον επικίνδυνα και ανθυγιεινά προϊόντα, για να θυμηθούμε απλά τις χειρότερες πρωτιές μας σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως είναι το κάπνισμα, η κατανάλωση Ουϊσκυ κλπ.
Ο Ελληνας καταναλωτής δεν έχει καθόλου ευαισθητοποιηθεί και είναι ένα εύκολο και ανυπεράσπιστο θύμα του υπερκαταναλωτισμού και της πλύσης εγκεφάλου από τη διαφήμιση. Το φαινόμενο δεν έχει μόνον επιπτώσεις στην υγεία, αλλά έχει και μία ευρύτερη απήχηση στην κοινωνική συμπεριφορά του Ελληνα καταναλωτή και στη στάση ζωής. Δυστυχώς δεν ακούμε κάποιες αντίρροπες φωνές στον καταιγισμό της διαφήμισης και ο νεοέλληνας ευρίσκεται έρμαιο των επιτήδειων διαφημιστών. Γίνεται δυστυχής, αισθάνεται κατώτερος από τον γείτονα, εάν του λείψει κάποιο νέο τεχνολογικό “μοντέρνο προϊόν” που η διαφήμιση το κάνει λίγο πολύ να φαίνεται ως σύμβολο του κοινωνικού στάτους. Το ακριβό αυτοκίνητο, ακόμη κι αν υποσιτήζεται ο ίδιος ή η οικογένειά του, μέχρι την πρόσφατη κατάχρηση / αρρώστια του κινητού τηλεφώνου που μαστίζει τους πάντες.
Μέσα σ αυτό το σκηνικό είναι πράγματι παρήγορο να παρατηρείται μία αφύπνιση γύρω από ζητήματα προστασίας του καταναλωτή και διάθεση επιλογής και προσδιορισμού της ποιότητας των καταναλισκωμένων προϊόντων.
Η χημική εντατική γεωργία ευθύνεται επίσης για τη διάβρωση των εδαφών, την ερημοποίηση, την εμφάνιση νέων ασθενειών και την παραπέρα εξάρτηση από τη χημική βιομηχανία. Η κατάσταση αυτή οδήγησε αρκετούς παραγωγούς, κυβερνήσεις ανά τον κόσμο και Διεθνείς οργανισμούς στη συνέχεια, στο να ασχοληθούν με την Οικολογική Γεωργία, την Βιοκαλλιέργεια. Ηδη στις ανεπτυγμένες χώρες, στην Ευρώπη και την Αμερική, εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα ακολουθούν την οικολογική γεωργία και επιτυγχάνουν σταθερό και βιώσιμο εισόδημα. Στη χώρα μας εμφανίζονται μόνον δειλά-δειλά οι πρώτες προσπάθειες τα τελευταία χρόνια. Οι κλιματολογικές συνθήκες, ο μικρός κλήρος, οι πολλές απομονωμένες περιοχές, νησιά κλπ καθιστούν τη χώρα μας ιδανικό μέρος για την ανάπτυξη της οικολογικής γεωργίας.
Με τον όρο οικολογική γεωργία ή βιοκαλλιέργειες, χαρακτηρίζουμε την γεωργική τεχνική που βλέπει το αγρόκτημα σαν ένα αναπόσπαστο κομμάτι του όλου οικοσυστήματος, δίνει βάρος: στη διατήριση του γόνιμου, ζωντανού και υγιούς εδάφους, στην πρόληψη των ασθενειών και άλλων προβλημάτων, στη χρησιμοποίηση ήπιων γεωργικών τεχνικών, φιλικών προς το περιβάλλον, στη μη χρήση χημικών λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων, ούτε συνθετικών ή φυτικών ορμονών για την επίτευξη καλύτερου χρώματος ή ωρίμασης, στη χρησιμοποίηση γενετικού υλικού προσαρμοσμένου στο οικοσύστημα της περιοχής, στην εξοικονόμηση ενέργειας, στη χρησιμοποίηση βιολογικού λιπάσματος και διάφορων βιολογικών παρασκευασμάτων και υλικών από τη φύση για φυτοπροστασία και λίπανση. Σε όσα από τα προϊόντα επεξεργαζόμαστε στη συνέχεια, δεν χρησιμοποιούμε χημικά συντηρητικά, βελτιωτικά, χρωστικές ουσίες και παρόμοια πρόσθετα.
Τα βιολογικά προϊόντα δεν περιέχουν επικίνδυνες ουσίες για την υγεία μας και την υγεία των παιδιών μας, καθώς και των επομένων γενεών, που οφείλονται στα χημικά λιπάσματα και χημικά φυτοφάρμακα (βιοκτόνα), σε αντίθεση με τα κοινά (συμβατικά) που σε μεγάλο βαθμό είναι επιβαρυμένα. Τα βιολογικά προϊόντα περιέχουν περισσότερες θρεπτικές ουσίες, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία κλπ γύρω στο 20-30%, σε αντίστοιχο βάρος, σε σχέση με τα κοινά προϊόντα. Αντίθετα τα κοινά προϊόντα περιέχουν περισσότερο νερό και λιγώτερες θρεπτικές ουσίες. Να το πούμε πιό απλά, σύμφωνα με έρευνες του Υπουργείου Γεωργίας της Γερμανίας, τα κοινά (συμβατικά) λαχανικά περιέχουν 23% περισσότερο νερό από τα βιολογικά λαχανικά. Δηλ. αγοράζοντας κοινά (συμβατικά) λαχανικά, αγοράζουμε νερό στην τιμή του προϊόντος. Η νοστιμιά των βιολογικών προϊόντων είναι ασύγκριτα ανώτερη από αυτήν των συμβατικών και μας θυμίζουν στον ουρανίσκο μας ξεχασμένες από παλιά γεύσεις και απόλαυση.
Εκτός από τη φροντίδα για την υγεία μας, την καλύτερη και πλουσιότερη ποικιλία σε θρεπτικά συστατικά, καθώς και την ανώτερη νοστιμιά που μας παρέχουν τα βιολογικά προϊόντα σε σχέση με τα συμβατικά, πρέπει να γνωρίζουμε ότι καταναλώνοντας βιολογικά προϊόντα συμβάλλουμε κι εμείς με τον τρόπο μας στην εξυγίασνση της φύσης από τις επικίνδυνες τοξικές ουσίες που περιέχουν τα επικίνδυνα χημικά λιπάσματα και βιοκτόνα φυτοφάρμακα, στην προστασία της χλωρίδας και πανίδας του πλανήτη μας και φυσικά του τόπου μας, στη διατήρηση της καθαρότητας των υπογείων υδάτων και τέλος στην επιβίωση των μικρών παραγωγών που είναι ο συνδετικός κρίκος στη διατήρηση της ζωής στην ύπαιθρο.
Τα βιολογικά προϊόντα ελέγχονται και παίρνουν την έγκρισή τους σαν τέτοια από αναγνωρισμένους οργανισμούς πιστοποίησης, έχουν δε στη συσκευασία τους τη σχετική ένδειξη. Επίσης η συχνή επαφή του καταναλωτή με τον προμηθευτή βιολογικών προϊόντων του δίνει τη δυνατότητα να ελέγξει και να βεβαιωθεί ότι τα προϊόντα που αγοράζει είναι πράγματι βιολογικά.
Ζούμε στον τόπο μας τις αλλεπάλληλες αγροτικές κινητοποιήσεις, όπου έχουμε την αίσθηση ότι δεν πρωτοστατούν οι δυστυχέστεροι των αγροτών, πιέζοντας για προνομιακή μεταχείριση σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού και σε αντίθεση με τις συντονιστικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Δεν βλέπουμε από κανέναν να ασχολείται με τα ζητήματα που αποτελούν πράγματι το πρόβλημα του αγροτικού πληθυσμού της χώρας μας. Να δούμε την επιβαλλόμενη αναδιάταξη των καλλιεργειών, να σταθούμε στην δευτερογενή επεξεργασία, κατεργασία, συσκευασία και διάθεση του αγροτοκτηνοτροφικού προϊόντος. Να δώσουν οι παραγωγοί μία κλωτσιά στους επιτήδιους πολιτικάντηδες που προσπαθούν να τους πατρονάρουν από δω και από κεί, να ξυπνήσουν και να δουν τα πάσης φύσεως τρωκτικά που εξαφανίζουν τους πόρους του ελληνικού λαού μέσα από τους διάφορους συνεταιρισμούς που είναι χώροι διαφθοράς και διασπάθησης του δημοσίου χρήματος. Να ασχοληθούν με την αναδιανομή του κλήρου υπέρ των πραγματικά απασχολουμένων με τη γεωργία, να προωθήσουν τους αναδασμούς όπου δεν έγιναν, να υποστηρίξουν το κτηματολόγιο που το θέλουμε και δεν γίνεται, ενώ το διαθέτει ακόμη και η Αλβανία. Να δούμε τι θα γίνει σε λίγα χρόνια που οι ηλικιωμένοι αγρότες δεν θα έχουν διαδόχους και πώς τους απόμαχους της αγροτιάς θα τους συνδράμουμε στα γεράματά των.
Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη, αν θέλει να επιζήσει η γεωργική της παραγωγή, να στραφεί στην παραγωγή προϊόντων ποιότητας, και αυτά στις μέρες μας δεν είναι άλλα από τα οικολογικά γεωργικά προϊόντα. Ο σύγχρονος καταναλωτής στις χώρες που εξάγουμε αγροτικά προϊόντα και σε λίγο και στον τόπο μας, είναι αρκετά ευαίσθητος στα θέματα προστασίας περιβάλλοντος και εξεύρεσης καθαρών από χημικά προϊόντων, έτσι η ζήτηση προϊόντων οικολογικής γεωργίας, στον ανεπτυγμένο κόσμο και στη χώρα μας συνεχώς διευρύνεται.
Η δραστηριότητα που αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, στο πλαίσιο της οικολογικής γεωργίας, η επαγγελματική απασχόληση με την παραγωγή βιολογικών προϊόντων, οι δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζονται, οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι χρειάζεται στενότερη συνεργασία όσων ασχολούνται με την παραγωγή και διάθεση βιολογικών προϊόντων. Με αυτό το σκεπτικό δημιουργήθηκε η “Ενωση Επαγγελματιών Βιοκαλλιεργητών Ελλάδος”, Ανδρ. Μεταξά 13-15, Αθήνα 106 81 τηλ.: 01-3647766.
ΓΝΑ