Οι βαθύτερες ρίζες των Αποστολοπουλαίων

FtS97

Κι ενώ με τη δημοσιοποίηση των όποιων στοιχείων είχαμε υπόψη μας μετά από μία πρώτη προσέγγιση, αρκετοί συγγενείς Αποστολοπουλαίοι, έσπευσαν να συμπληρώσουν το γενεαλογικό τους δέντρο, λάβαμε ένα γράμμα χωρίς αποστολέα –μέσω ταχυδρομείου Λαμίας, ημερομηνία δυσδιάκριτη- και με υπογραφή «ένας Προκοβενικιώτης» που παρεμβαίνει, με τρόπο προφανώς ανορθόδοξο. Αμφισβητεί -και περίπου μας επιπλήττει- βασικά στοιχεία, που είναι γνωστά και δεδομένα στην ευρύτερη οικογένεια, χαρακτηρίζοντάς τα «παραμύθια» και προχωράει σε κάποιες «πληροφορίες», άγνωστες σ΄ εμάς και σε όσους συγγενείς μπορέσαμε να ρωτήσουμε, χωρίς κι εδώ να δίνει κάποια ονόματα. Τούτα φαίνονται πράγματι παραμύθια.

[Το σπίτο του Ευθύμιου Αποστολόπουλου στο Σκαμνό]

Η πάγια πρακτική της ΦτΣ είναι να δέχεται ευχαρίστως κάθε θεμιτό μήνυμα, ακόμη και αν διατυπώνονται αντιρρήσεις και κριτικές με τρόπο δημιουργικό. Αυτή η φιλοσοφία δεν αποτελεί παρά προέκταση της αντίληψης του Πολιτιστικού μας Συλλόγου Σκαμνού που προωθεί την εξημέρωση των ηθών.

Ακόμη και για την απειροελάχιστη εκδοχή που αυτό το περίεργο μήνυμα κομίζει κάτι το ουσιαστικό, τη δημοσιεύουμε και παραθέτουμε εν συνεχεία μερικά εξειδικευμένα δικά μας σχόλια και παρατηρήσεις:

Γενεαλογία

Διαβάζοντας στη ΦτΣ τα γραφόμενα σχετικά με τις ρίζες των γενεαλογικών δένδρων και ειδικά των Αποστολοπουλαίων, διαπίστωσα ένα μεγάλο λάθος, το οποίο παρεμβαίνοντας πιστεύω να διορθωθεί.

Κατ’ αρχάς νομίζω, όταν ασχολούμεθα με τέτοια σοβαρά θέματα, όπως η γενεαλογία, ψάχνοντας προς τα πίσω τις ρίζες μας, γράφουμε Ιστορία και όχι παραμύθια, γι’ αυτό αν δεν θεμελιώνουμε κάτι με στοιχεία, δεν πρέπει το κενό που μας προκύπτει να φροντίζουμε να το καλύπτουμε με οτιδήποτε. Είναι καλύτερα να μένει κενό, κι αν κάποια στιγμή προκύψουν στοιχεία να συμπληρώσουν αυτό το κενό.

‘Έρχομαι λοιπόν δια της παρούσης μου επιστολής, ένα τέτοιο κενό στο γενεαλογικό δένδρο των Αποστολοπουλαίων να το αποκαταστήσω με αυτά που γνωρίζω και τα οποία εάν θέλετε μπορείτε ψάχνοντας λίγο να βεβαιωθείτε για την αλήθεια.

Και τώρα πάμε στο σημείο που είναι το λάθος σας:

Ο Γεραποστόλης δεν είχε παντρευτεί γυναίκα από την Οίτη με επώνυμο Παναγή, όπως λέτε.

Ο Απόστολος Αποστολόπουλος (Γεραποστόλης) είχε παντρευτεί Σκαμνιώτισσα, η οποία είχε ακόμη μία αδελφή και έναν αδελφό. Ο αδελφός της είχε παντρευτεί γυναίκα από το Ελευθεροχώρι. Η άλλη αδελφή της είχε παντρευτεί πίσω προς τα χωριά του Μώλου.

Από αυτά τα αδέρφια της γιαγιάς Αικατερίνης Αποστολοπούλου, υπάρχουν σήμερα απόγονοι συγγενείς (γιατροί, δικηγόροι, καθηγητές, μηχανικοί,, όπως και πολλοί άλλοι συγγενείς των Αποστολοπουλαίων, με διαφορετικά επίθετα).

Όσον αφορά τα γραφόμενα στην εφημερίδα για αδέλφια και αδελφές του Γεραποστόλη στο Μπράλλο δεν γνωρίζω τίποτα, ούτε για την προέλευσή των απ’ το Σκλήθρο, όπως λέτε.

Πάντως εγώ μία ζωή δεν άκουσα από τους Αποστολοπουλαίους να έχουν συγγενείς στον Μπράλλο, ούτε Μπραλλιώτες να έρχονται στο Σκαμνό και να λένε, ότι έχουν συγγενείς τους Αποστολοπουλαίους στο Σκαμνό.

Για ένα πράγμα είμαι σίγουρος και το έχω εξακριβώσει, ότι ο Γεραποστόλης είχε μία αδελφή την οποία σε μικρή ηλικία έδωσε σε άλλη οικογένεια στο χωριό μας για υιοθεσία.

Προηγουμένως αυτή η οικογένεια είχε υιοθετήσει άλλο παιδί, από άλλη οικογένεια, τα οποία μη έχοντας συγγένεια μεταξύ τους, τα πάντρεψε, και από την οικογένεια αυτών των παιδιών, υπάρχουν σήμερα απόγονοι, και κατά πάσα πιθανότητα δεν ξέρουν ότι είναι μακρινοί συγγενείς.

Αυτά.
Σας ευχαριστώ
Ένας Προκοβενικιώτης

Σχόλια και παρατηρήσεις ΓΑ:

1. Για την καταγωγή του παππού Απόστολου από το Σκλήθρο δεν έχει κανείς, από τον ευρύ κύκλο των συγγενών ούτε άγνοια, μήτε την παραμικρή αμφιβολία. Στο Σκλήθρο αναφέρονται και άλλες οικογένειες με τις οποίες σχετιζόμαστε με συγγενικό δεσμό, όπως το όνομα Ζυγούρη, και επίσης –πιθανόν- το όνομα Αποστόλου.
2. Η πρώτη σύζυγος του παππού Απόστολου, ονομαζόταν όντως Αικατερίνη. Η Γεωργία Π. Αποστολοπούλου που ζει στην Ασπροβάλτα Θεσσαλονίκης με την κόρη της Έφη, αναφέρει ότι και η μία γιαγιά της, από τον πατέρα της, όσο και η άλλη από την πλευρά της μητέρας της (οικογένεια Σκαρή, η γνωστή μαία «Σκαροκατερίνη») είχαν το ίδιο όνομα «Αικατερίνη». Γι’ αυτό βλέπουμε ότι τόσο στην οικογένεια του Ευθύμιου Αποστολόπουλου, όσο και στην οικογένεια του Παναγιώτη Αποστολόπουλου, δόθηκαν στις κόρες τους το όνομα Αικατερίνη. Αυτό δεν συνέβη στην οικογένεια του Χρήστου Αποστολόπουλου, που απέκτησε μόνο αγόρια. Δεν συνέβη επίσης στην οικογένεια του Νίκου Αποστολόπουλου –του πατέρα μου- που είναι ο τέταρτος και τελευταίος γιος του παππού Απόστολου, από δεύτερο γάμο με την Βαλσάμω Μπολοβίνη από το Ελευθεροχώρι, -και ως εκ τούτου ετεροθαλής αδελφός- μιας και έχασε την πρώτη του γυναίκα, την Αικατερίνη.
3. Η γιαγιά Αικατερίνη, ήταν από την Οίτη και την οικογένεια Παναγή; Οι δικές μου πληροφορίες από τους συγγενείς δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Ο Γιάννης Ευθ. Αποστολόπουλος, η αδελφή μου Βαλσάμω Βερβέρη-Αποστολοπούλου και άλλοι αναφέρουν ακόμη και σήμερα συγκεκριμένους συγγενείς με το όνομα Παναγή, από την Οίτη και αποδίδουν τη συγγένεια σ’ αυτή τη σχέση.
4. Για την ύπαρξη συγγενών στο Μπράλλο από την πλευρά του παππού Απόστολου, δεν αμφιβάλλει κανείς από τον κύκλο των συγγενών μας. Η οικογένεια Φούντα έχει από την πλευρά της γιαγιάς της, ρίζες στο Σκλήθρο, από αδελφή του παππού Απόστολου. Μπορεί κανείς να αποταθεί στην Ασημίνα Φούντα-Πλιάτσικα ή στον Πάνο Φούντα, ακόμη και στην Ασπασία Φούντα – Ορφανοπούλου που με το γιο της Στάθη, διατηρεί έκθεση φυτών στην Ξηριώτισσα Λαμίας.
5. Για την ύπαρξη και άλλου κλαδιού Αποστολοπουλαίων με ρίζες στο Σκλήθρο και Μπράλλο-Παλαιοχώρι, που αναγνωρίζουν τις κοινές μας ρίζες, όπως ο μακαρίτης ράφτης μπαρμπα-Λάμπρος Αποστολόπουλος, για πολλά χρόνια στην οδό Χρυσοσπηλαιωτίσδης, στην Αθήνα, όπως αναφερθήκαμε, -επί μακρόν διατήρησα ο ίδιος στενές επαφές και η σταθερή προσφώνησή του ήταν «ανηψιούδι»-, δεν υπάρχει ουδεμία αμφιβολία και συνεπώς ενισχύεται η εκδοχή και άλλου αδελφού του παππού Απόστολου. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ, ότι η υφιστάμενη σήμερα οικογένεια Αποστολοπουλαίων στο Παλαιοχώρι, δεν σχετίζεται με τον δικό μας κύκλο (πληροφορίες Βίκτωρ Σαμπώ).
‘Όταν το 1965 μετακόμισα από το χωριό / Λαμία στην Αθήνα για σπουδές, ο μακαρίτης ο πατέρας μου, μου υπέδειξε ένθερμα να έλθω σε επαφή με δύο οικογένειες συγγενών, του Λάμπρου Αποστολόπουλου (με την επισήμανση «είναι καλός συγγενής») και την οικογένεια Αποστόλου στο Αιγάλεω.
6. Γιατί ο ανώνυμος επιστολογράφος μας δεν αναφέρει το επώνυμο αυτής της μυστηριώδους οικογένειας στο Σκαμνό, ώστε να ερευνήσουμε;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *