20131031
Γεωργίου Πούλιου, Δικηγόρου
Ευχαριστούμε τον αγαπητό φίλο Γιώργο για τις ενδιαφέρουσες επισημάνσεις. Πέρα από την αυστηρά θρησκευτική διάσταση του πράγματος, η νηστεία αποτελούσε πνευματική άσκηση και στην αρχαιότητα. Θα το εκτιμούσαμε αν μπορούσαμε να διευκρινίσουμε ακόμη, πάνω σ’ αυτό το θέμα, δύο ακόμη σημεία:
Γιατί εξαιρούνται της νηστείας οι Δικηγόροι και όχι και άλλοι κλάδοι επαγγελμάτων;
Τί συμβαίνει με τις διάφορες διαβαθμίσεις της νηστείας; Πχ τρώμε ψάρι, αλλά όχι κρεατικά;
***
ΝΗΣΤΕΙΑ: Η νηστεία είναι εκούσια ή ακούσια. Αποχή από το φαγητό. (Μπαμπινιώτης σελ. 1183).
Ο όρος νηστεία χρησιμοποιείται, προς δήλωση της εκουσίας αποχής, από ορισμένες τροφές. Κυρίως λιπαράς, για θρησκευτικούς λόγους. (ΗΛΙΟΣ, Τόμ. ΙΣΤ, σελ.219).
Η νηστεία και ο μοναχικός βίος είναι συνήθεια ανατολική (λεπτομέρειες θα βρείτε ΗΛΙΟΣ, τόμ. ΙΣΤ, σελ. 219).
Η εκκλησία έχει καθιερώσει ορισμένες ημέρες κατά τις οποίες οι πιστοί οφείλουν να απέχουν, από τις ηδονές της ζωής και από ορισμένες τροφές και ποτά.
Οι ημέρες της αποχής είναι οι εξής:
1ο. Η Τετάρτη και η Παρασκευή. Την Τετάρτη πρέπει να νηστεύουμε, σε ένδειξη πένθους, γιατί την Τετάρτη έγινε το άνομο συμβούλιο κατά του Κυρίου. Την Παρασκευή πρέπει να νηστεύουμε διότι επήλθε ο σαρκικός θάνατος του Κυρίου, για τη Σωτηρία των ανθρώπων.
2ο. Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Κατά τον Ευαγγελιστή Ματθαίο, ο Κύριος νήστευσε, τεσσαράκοντα ημέρας και τεσσαράκοντα νύκτας (βλέπετε Ματθ. δ,2).
3ο. Των Αγίων Αποστόλων. Νηστεύουμε προς τιμή των Αποστόλων του Κυρίου οι οποίοι νήστευσαν και έδειξαν εγκράτεια μέχρι το θάνατο τους.
4ο. Της Παναγίας το δεκαπενταύγουστο.
5ο. Της αποτομής (αποκοπής) της τιμίας κεφαλής του Προδρόμου (29.8.)
6ο. Της υψώσεως του Τιμίου Σταυρού (14.9). Κατά την ημέρα αυτή διαβάζεται το ευαγγέλιο της Μ. Παρασκευής.
7ο. Πριν τα Χριστούγεννα 40 ημέρες
8ο. Την παραμονή των Φώτων. Η εκκλησία θέσπισε τη νηστεία αυτή, για να είναι οι πιστοί καθαροί και νηφάλιοι, την επομένη ημέρα του βαπτίσματος, όπου θα παρουσιασθούν και τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Θα ακουσθεί η φωνή του Πατέρα να λέγει:
– Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, ο Υιός βαπτιζόμενος
– και το Πνεύμα του Θεού καταβαίνον ωσεί περιστερά και
– ερχόμενον επ’ αυτόν τον Ιησού. (βλέπετε Ματθ, γ.16-17.).
Από τον κανόνα της νηστείας εξαιρούνται οι ασθενείς.
Της νηστείας κατά μια μερίδα πιστών ακόμη εξαιρούνται: Οι οδοιπόροι, οι μαθητές και οι Δικηγόροι. Ένα κατάλοιπο των Περσών, οι Πάρσοι, δεν νηστεύουν, γιατί πιστεύουν, ότι ο Θεός θέλει γερά σώματα. Έτσι η ψυχή γίνεται, κατά τα ιερά τους βιβλία, πιο δυνατή και μπορεί και ανθίσταται, στα κακά πνεύματα.