20150211
Γεώργιος Πούλιος, Δικηγόρος
Γλαύξ: Η γνωστή κουκουβάγια. Φίλε αναγνώστη η πρόθεσή μου δεν είναι να γράφω για την ΚΟΥΚΟΥΒΑΓΙΑ. Δυο λόγια όμως επιβάλλεται να γράψω.
Οι Αρχαίοι Έλληνες την κουκουβάγια την θεωρούσαν σύμβολο της σοφίας και της φρονήσεως. Την είχαν αφιερώσει εις την θεά της σοφίας Αθηνά. (λεπτομ. βλ, ΗΛΙΟΣ, Τόμ. Ζ, σελ. 425, ΓΛΑΥΞ).
Περιορίζομαι σ’ αυτά. Επιθυμία μου είναι να γράψω, για τους 7 σοφούς της Αρχαίας Ελλάδος. Το ξέρω, πολλοί θα μου πουν ότι φέρω κουκουβάγια στην Αθήνα. Τους σοφούς όλοι τους ξέρουμε. Μακάρι να ήταν έτσι. Και όμως δεν τους ξέρουμε όλοι. Οι νεώτερες γενιές υστερούν. Εύχομαι να είναι λίγοι. Επιτρέψτε μου να αρχίσω. Ελπίζω να έχω την επιείκειά σας. Ευχαριστώ.
Όλοι ακμάσανε πριν γεννηθεί ο Χριστός. Είναι ποιητές, νομοθέτες και πνευματικοί άνθρωποι.
ΒΙΑΣ από την Πριήνη.
Η Πριήνη βρισκόταν στις ακτές της Μ. Ασίας. Ήταν Ιωνική πόλις (περισσότερα ΗΛΙΟΣ, τόμ. ΙΘ, σελ. 132).
Ο Βίας υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους ρήτορες της εποχής του (625- 540 π.Χ.).
Μια από της σοφότερες ρήσεις του ήταν ο σεβασμός προς τον νόμο (Πλούταρχος, Συμπόσιο των Επτά Σοφών, σελ. 154).
ΘΑΛΗΣ από τη Μίλητο (643-548 π.Χ.)
Από τη Μ. Ασία. Ασχολήθηκε με τα μαθηματικά, την αστρονομία, τη φυσική και θεωρούσε ως αρχή του σύμπαντος το νερό (Μπαμπινιώτης, σελ. 740).
Ο Θαλής πρώτος δίδαξε «Αγάπα τον πλησίον σου» και μετά 680 χρόνια ο Χριστός.
Ο Θαλής υποστήριξε πως η καλύτερη Δημοκρατία είναι εκείνη που δεν έχει ούτε πάρα πολύ πλούσιους ούτε πάρα πολύ φτωχούς πολίτες. (Πλούταρχος, Συμπόσιο Επτά σοφών, σελ. 154).
Για τον Θαλή ευτυχισμένος είναι εκείνος που έχει υγεία και καλλιεργημένο πνεύμα και ψυχή (Διόγ. Λαέρτιος, τόμ. Α, βιβλ. Ι, παρ.37).
ΚΛΕΟΒΟΥΛΟΣ από τη Ρόδο, 600 π.Χ.
Ο Κλεόβουλος δίδασκε ν’ αποφεύγεις την αδικία, και να μορφώνεις τα παιδιά σου (Διογ. Λαέρτιος, τόμ. Α, βιβλ. 6, παρ. 92).
Δίδασκε ότι ευτυχισμένος θεωρείται ο άρχοντας που δεν έχει εμπιστοσύνη σε κανένα, που τον περιβάλλουν. (Πλούταρχος, Συμπόσιον των Επτά Σοφών, σελ. 152).
ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΣ από την Κόρινθο (668-585 π.Χ.)
Ο Περίανδρος δίδαξε: Μελέτα τα πάντα και μην αποκαλύπτεις τα μυστικά που σου εμπιστευτήκανε (Ιωάν. Στοβαίος, Ανθολόγιο, τόμ. Α, Βιβλ. 41, παρ.7).
Ο Περίανδρος πρώτος σκέφθηκε να ανοίξει τον Ισθμό της Κορίνθου. Η έλλειψη χρημάτων και τεχνικών μέσων των υποχρεώσανε να εγκαταλείψει το έργο και κατασκεύασε τον περίφημο «ΔΙΟΛΚΟ». Υπολείμματα υπάρχουν. Να πάτε να τα δείτε.
ΠΙΤΤΑΚΟΣ από τη Μυτιλήνη της Λέσβου (640- 560 π.Χ.)
Ο Πιττακός είναι αυτός που είπε το περίφημο
«ΑΡΧΗ ΑΝΔΡΑ ΔΕΙΚΝΥΣΙ»
Που θα πει: Η εξουσία δείχνει τον άνδρα. Δείχνει ποιός πραγματικά είναι άνδρας (βλ. Διογ. Λαερτ. Τόμ. Α, βιβλ. 4, παρ. 77). Υποστηρίζεται, ότι την αρχή αυτή είπε ο Βίας ο Πριηνεύς (Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια. Η αξία ενός ανθρώπου – συνήθως ο χαρακτήρας – (πολύ επίκαιρο), ο χαρακτήρας του θα φανεί, όταν αναλάβει διοικητικά καθήκοντα, όταν ασκήσει εξουσία. (βλ. Μπαμπινιώτη, σελ. 288.)
Ο Πιττακός με πάθος υποστήριζε: Δεν επιτρέπεται να κυβερνούν οι φαύλοι, οι δε καλοί δεν επιτρέπεται να μη κυβερνούν, αντίθετα επιβάλλεται (Πλούταρχος, Συμπόσιο Επτά Σοφών 154).
ΣΟΛΩΝ ο Αθηναίος, (640-559 π.Χ.)
Ο Φιλόσοφος, ο Ποιητής, ο Πολιτικός και πάνω απ’ όλα ο Νομοθέτης Σόλων, θέσπισε τη «ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ» (πολύ επίκαιρο). Ήταν ένα νομοθετικό μέτρο που σώθηκε η φτωχολογιά της εποχής εκείνης. Κατάργησε δημόσια και ιδιωτικά χρέη. Απελευθέρωσε τους πολίτες που είχαν γίνει δούλοι, προκειμένου να δανειστούν χρήματα, από τους πλούσιους υποθηκεύοντας τα σώματά τους.
Δίδασκε μάθε να κυβερνιέσαι, για μπορείς να κυβερνάς (Στοβαίου Ανθολόγιο, τόμ. Α, παρ. 79).
Δίδασκε οι πόλεις θα λειτουργούσαν άριστα αν οι πολίτες ακούγανε τους άρχοντες και αυτοί υπακούανε στους νόμους (Στοβαίου Ανθολόγιο, τόμ. Γ, βιβλ. 43, παρ. 89).
Μη καλοτυχίζεις κανένα πριν να δεις το τέλος του (Κροίσος).
Η νομοθεσία του Σόλωνα δεν προβλέπει ποινές εναντίον των ασεβών παιδιών που δέρνουν τους γονείς των, γιατί δεν μπορούσε να φαντασθεί, ότι τα παιδιά θα δέρνανε τους γονείς. (Νικολαΐδη «Το πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων σοφών, σελ. 270, παρ. 5, εκδ. 1837, Ερμούπολις.)
ΧΙΛΩΝ ο Λακεδαιμόνιος (600-540 π.Χ.)
Ο ΧΙΛΩΝ πέθανε από συγκίνηση αγκαλιάζοντας τον γιο του, που γύρισε νικητής στην πυγμαχία από τους Ολυμπιακούς αγώνες, στην Ολυμπία.
Είναι ο σοφός που είπε το ΓΝΩΘΙ ΕΑΥΤΟΝ (Στοβαίος Ανθολόγιο, τόμ. A, σελ.109). Αλλά ο ίδιος είπε, ότι είναι πολύ δύσκολο να κατορθώσεις να γνωρίσεις τον εαυτόν σου. Πάντα μεσολαβεί ο εγωισμός (Στοβαίος Ανθολόγιο, τόμ. Α, βιβ. 21, παρ. 13).
Δίδασκε: «Τα μεν υψηλά ταπεινούν, τα δε ταπεινά υψούν». Εδώ μου θυμίζει το χριστιανικό «Ο υψών εαυτόν ταπεινοιθήσεται …».
Δίδαξε το «ΧΡΟΝΟΥ ΦΕΙΔΟΥ» (Μη σπαταλάς τον χρόνο σου).
Ο Περίανδρος ο Κορίνθιος, στο Λέχαιο της Κορίνθου, συγκάλεσε το Συμπόσιο των Επτά Σοφών, το δε Συνέδριο των Σοφών, το συγκάλεσε ο Κροίσος, στις Σάρδεις.
ΚΑΛΛΙΘΕΑ, 10.02.2015