Θέματα κυκλοφοριακής αγωγής

FtS75

υπό Γεωργίου Πούλιου
Δικηγόρου παρ΄Αρείω Πάγω Αθηνών

Συμπεριφορά των οδηγών προς τους πεζούς

Κανένας νόμος δεν μπορεί να έχει επιτυχία στην αποστολή του, αν δεν έχει τη συνεργασία των πολιτών. Τη συνεργασία αυτή πολύ περισσότερο την έχει ανάγκη ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (=ΚΟΚ), τόσο με τους πεζούς, όσο και με τους οδηγούς όλων των οχημάτων.

Καλός οδηγός δεν είναι αυτός που ξέρει καλά τον ΚΟΚ μόνο, αλλά που παράλληλα έχει και καλή κυκλοφορική αγωγή. Οι καλοί τρόποι κάνουν τη ζωή άνετη, ξεκούραστη και ασφαλέστερη.

Απαραίτητα στοιχεία κυκλοφοριακής αγωγής, για κάθε οδηγό, είναι να μάθει να είναι ευγενής και να σέβεται τους άλλους. Κάπου σταματάνε τα δικαιώματά του και αρχίζουν τα δικαιώματα κάποιου άλλου.

Μ΄ αυτές τις λίγες γενικές σκέψεις και με οδηγό το άρθρο 39 του ΚΟΚ θα προσπαθήσω να γράψω ποια πρέπει να είναι η συμπεριφορά των οδηγών προς τους πεζούς, για να αποφύγουν τον τραυματισμό τους.

Προκαταβολικά προτείνω στους οδηγούς πάντα να δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς, έστω κι αν έχουν οι ίδιοι προτεραιότητα, γιατί εκτός του ότι δύσκολα θα απαλλαγούν από μία ποινική καταδίκη, πάντα θα τους βαραίνει, ότι κτυπήσανε κάποιο συνάνθρωπό τους.

Υπάρχει μία βασική αρχή στον ΚΟΚ που δεν πρέπει οι οδηγοί να την ξεχνάνε ποτέ. Η αρχή αυτή είναι ότι οι οδηγοί πρέπει σε κάθε στιγμή να ελέγχουν και να εποπτεύουν την κίνηση του αυτοκινήτου τους, ώστε να μπορούν σε κάθε στιγμή να εκτελέσουν τους απαιτούμενους χειρισμούς. Η αρχή αυτή μπορεί να θεωρηθεί, ως η ραχοκοκαλιά του ΚΟΚ.

Οι οδηγοί έχουν έναντι των πεζών τις πιο κάτω υποχρεώσεις:

1ο Όπου υπάρχουν διαβάσεις πεζών πρέπει να ελαττώσουν την ταχύτητα του αυτοκινήτου, μέχρι και να σταματούν προκειμένου να περάσουν οι πεζοί. Οι πεζοί που έχουν μπει στη διάβαση έχουν προτεραιότητα να συνεχίσουν, έστω και αν τους έπιασε το κόκκινο σήμα (κόκκινο ανθρωπάκι).

2ο Όταν οι οδηγοί αλλάζουν κατεύθυνση, προς τα δεξιά ή τα αριστερά, για να μπουν σε άλλο δρόμο και υπάρχει διάβαση, προτεραιότητα να περάσουν έχουν οι πεζοί, εφ΄ όσον βρίσκονται πάνω στο οδόστρωμα.

3ο Αλλά και όταν δεν υπάρχουν διαβάσεις και οι οδηγοί προτίθενται να στρίψουν δεξιά ή αριστερά, προτεραιότητα, πάλι, έχουν οι πεζοί, εφ΄ όσον βρίσκονται πάνω στο οδόστρωμα.

4ο Στην περίπτωση που είναι σταματημένο λεωφορείο ή τρόλεϊ κλπ. και κατεβαίνουν επιβάτες, έστω και αν επιτρέπεται από δεξιά το προσπέρασμα, δεν πρέπει ο οδηγός να κατευθύνει το αυτοκίνητο προς το σημείο των πεζών, εκτός να υπάρχει νησίδα ασφαλείας για τους πεζούς.

5ο Όταν υπάρχουν κίτρινα βέλη στους σηματοδότες, για δεξιά ή αριστερά, στην πορεία των αυτοκινήτων, προτεραιότητα στις διαβάσεις έχουν οι πεζοί. Οι οδηγοί πρέπει να διευκολύνουν τους πεζούς να περνούν τους δρόμους με ασφάλεια, αλλά και οι πεζοί πρέπει να καταλάβουν, πως δεν έχουν μόνον δικαιώματα, αλλά και έχουν και υποχρεώσεις.

Οι οδηγοί πρέπει να συνειδητοποιήσουν, ότι δεν είναι αρκετό μόνο να ξέρουν να οδηγούν το αυτοκίνητό τους. Πρέπει να αποκτήσουν και συνείδηση σωστού οδηγού, με πλήρη και απόλυτο σεβασμό, προς όλους τους άλλους που χρησιμοποιούν τους δρόμους.

Τελειώνοντας το κεφάλαιο αυτό, προτείνω σ΄ όλους τους οδηγούς για να μην έχουν προβλήματα, κατά το χρόνο που οδηγούν το αυτοκίνητό τους, να δίνουν προτεραιότητα σ΄ όλους τους πεζούς, αφού και αυτοί κάποτε θα γίνουν πεζοί και να αποφεύγουν να διεκδικούν και αυτήν προτεραιότητά τους, για να΄ χουν ήσυχο το κεφάλι τους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *