Μπράλος: Το σιδηροδρομικό πέρασμα

FtS101

του Προέδρου, Δημήτρη Ευστράτογλου

Στις 02.12.2008 στο Μουσείο Μπενάκη, έγινε η παρουσίαση του βιβλίου «Μπράλος: Το σιδηροδρομικό πέρασμα» που εξέδωσε ο διαπρεπής συντοπίτης από τον Μπράλο Νικόλαος Τσίτσας. Παρευρέθη πλήθος κόσμου από το χώρο των γραμμάτων, του πνεύματος και της πολιτικής. Για το βιβλίο μίλησαν ο τέως πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Π. Κρητικός, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ καθηγητής Θ. Κατσανέβας και ο βουλευτής της ΝΔ Π. Μελάς.

Ο Νίκος Τσίτσας, άνθρωπος με αγάπη για τον τόπο του δεν το κρύβει και εξομολογείται:

«Από αυτό το χωριό δραπέτευσα χωρίς πυξίδα με την ψυχή τραυματισμένη και με τα πέλματα πληγωμένα…. Στον ίδιο τόπο ξαναγύρισα αλύτρωτος και αθεράπευτος και από τον ίδιο τον τόπο αρχίζω για να διακονήσω το σκοπό της καταγραφής ενός κομματιού από την ιστορία του»

Αυτά γράφει στο εισαγωγικό του σημείωμα του βιβλίου του. Χρόνια και χρόνια συγκέντρωνε υλικό για την ιστορία του σιδηροδρόμου στην δική μας περιοχή Μπράλος – Λιανοκλάδι. Συγκέντρωσε πληροφορίες από εφημερίδες, κατέγραψε μαρτυρίες εργαζομένων στους ΣΕΚ, ανθρώπων που ταξίδεψαν, αλλά και ξένων που αναμείχθηκαν είτε για να δημιουργήσουν, κατασκευάσουν ή επισκευάσουν, αλλά δυστυχώς και για να καταστρέψουν τα μεγάλα τεχνικά έργα σε πολεμικές περιόδους. Πράξεις της διοίκησης που ανάγλυφα διαρθρώνουν την εξέλιξη και τα σημαντικά γεγονότα.

Από το βιβλίο δεν λείπουν σημαντικά στοιχεία ιστορικής ερεύνης ή και άλλες πληροφορίες με ποικίλο αντικείμενο, όπως η ετυμολογία του ονόματος Μπράλος, οι επάλληλες μετονομασίες του ίδιου Σταθμού (Βράλλος ή Vralo, Κυτίνιον, Δελφοί, Θερμοπύλαι – Μπράλλος, Γραβιά – Μπράλλος, Γραβιά).Το βιβλίο μας μεταφέρει χρόνια πίσω στην αρχική κατασκευή και διάνοιξη της γραμμής, μας αφηγείται ευτράπελα, για τη μεταφορά των ζώων με τις αμαξοστοιχίες, καθώς και εμπορευμάτων. Εικόνες άγνωστες σε πολλούς από μας, που σκιτσάρουν τις κοινωνικο-οικονομικές επιδράσεις των μεγάλων έργων κατασκευής μεγάλων σηράγγων, γεφυρών κλπ στην περιοχή. Μας περιγράφει τη συμβολή του σταθμού σε δύσκολες περιόδους της πατρίδας μας στη διάρκεια δύο πολεμικών συγκρούσεων.

Από την αξιολογότατη αυτή εργασία του Νίκου Τσίτσα αποδεικνύεται ότι ο σταθμός του Μπράλου, δεν εξυπηρετούσε μόνο τις μεταφορικές ανάγκες ανθρώπων, αγαθών ή και ζώντων ζώων, αλλά η δραστηριότητα αυτή στο σύνολό της προκάλεσε πολιτισμικές επιπτώσεις στο τόπο. Για τον ίδιο λόγο ακούγεται πολύ λογική και χρήσιμη η ιδέα του για δημιουργία ενός Μουσείου στο οποίο θα ενταχθούν όλα αυτά τα στοιχεία, στα όποια αναμφιβόλως το δέσιμο της περιοχής με τον σιδηρόδρομο θα αποτελεί έναν κύριο άξονα.

Συγχαίρουμε από βάθους καρδιάς το Νίκο Τσίτσα για το έργο του και την προσφορά του όχι μόνον στον Μπράλο, αλλά στην ευρύτερη περιοχή μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *