Ανοπαία ατραπός

FtS111

Στέφανου Σταμέλλου
Μέλους της Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας

Για το έργο «μονοπάτια Φθιώτιδος» και η Ανοπαία Ατραπός.
Η σημερινή κρίση επιβάλλει καλύτερη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Σε έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο (περασμένη Άνοιξη) και πριν τη συζήτηση για τον «Καλλικράτη», ήρθε ως επείγον το θέμα «αποδοχής του έργου «Μονοπάτια Φθιώτιδος». Ένα έργο του Υπουργείου Πολιτισμού χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ και στο οποίο περιλαμβάνεται μόνον η κατασκευή του μονοπατιού «Ανοπαία Ατραπός», το «μονοπάτι του Εφιάλτη», όπως λέγεται στο Καλλίδρομο. Η Ανοπαία Ατραπός μήκους 16 χιλιομέτρων ξεκινάει 200 μέτρα πριν τη Μονή Δαμάστας και αφού κάνει ένα τόξο στο βουνό, καταλήγει στο Μνημείο του Λεωνίδα. Είναι το μονοπάτι στο οποίο κάθε χρόνο τα τελευταία τρία χρόνια γίνεται ο Πανελλήνιος Αγώνας Ορεινού Τρεξίματος από το Σύλλογο «Τραχίνα» με τη συμμετοχή εκατοντάδων αθλητών.

Η Φθιώτιδα και όλοι οι Δήμοι χρειάζονται έργα ανάδειξης των μονοπατιών τους στα πλαίσια και του ήπιου ορεινού τουρισμού και του οικοτουρισμού. Οι ομορφιές των βουνών μας είναι ατέλειωτες και πολλοί είναι αυτοί που θέλουν να τα περπατήσουν. Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο Αθηναϊκοί –και όχι μόνον- Σύλλογοι ενδιαφέρονται να κάνουν πεζοπορία στα βουνά της Οίτης, του Καλλίδρομου, της Κνημίδας, του Ανατολικού Παρνασσού και της Δυτικής Φθιώτιδας. Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στη μικρή απόσταση από την Αθήνα, πέρα φυσικά από την ομορφιά των διαδρομών και το ήπιο ανάγλυφου της περιοχής. Ο λόγος που όλοι διαμαρτύρονται και αυτό τονίζουν, είναι η έλλειψη σηματοδότησης και συντήρησης των μονοπατιών. Κάτι που σε άλλες περιοχές της χώρας έχει ήδη γίνει.

Θα μπορούσε κανείς να χαιρετήσει αυτό το έργο, αν …δεν ήταν μοναδικό αυτή τη στιγμή στη Φθιώτιδα για μονοπάτια. Και το σημαντικότερο αν δεν προκαλούσε το ύψος του προϋπολογισμού του έργου. Το έργο έχει προϋπολογισμό 330.000 Ευρώ. Με όλη την καλή διάθεση θεωρούμε ότι το ποσό είναι υπερβολικά μεγάλο. Θα μπορούσαν με τα χρήματα αυτά να γίνουν περισσότερα μονοπάτια στην περιοχή, πράγμα απολύτως αναγκαίο, τη στιγμή μάλιστα που οι οικονομικές δυνατότητες όλο και λιγοστεύουν. Έχουμε χορτάσει από τέτοιες εμπειρίες σπατάλης οικονομικών πόρων με μικρά αποτελέσματα και πολλές φορές σε έργα προβληματικά. Ανάμεσα στις τόσες αιτίες κατάρρευσης της ελληνικής οικονομίας πολλοί τοποθετούν και την μη σωστή αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων. Οι εκτιμήσεις είναι ότι επενδύουμε 100 Ευρώ με απόδοση 90, ούτε κάν 100 ενώ λογικά θα έπρεπε να προσβλέπουμε σε πολλαπλάσιες αποδόσεις.

Αυτό λοιπόν που κυρίως χρειάζεται ένα μονοπάτι είναι η διάνοιξη και η βελτίωση, η καλή σηματοδότηση και ορισμένα σημεία θέασης και ξεκούρασης. Οι πεζοπόροι δεν θέλουν υπερβολές γιατί οι υπερβολές τους απομακρύνουν και τους προκαλούν αρνητικά συναισθήματα. Έρχονται για να απολαύσουν τη φύση, να ξεκουραστούν και να νοιώσουν ευχάριστα ανάμεσα σε ΄φίλους και όλα αυτά φυσικά με ασφάλεια. όμως δεν μπορεί να μένουν εντελώς ασυντήρητα έως και επικίνδυνα τόσα άλλα μονοπάτια, όπως για παράδειγμα το «Μονοπάτι των Σιδηροδρομικών» ή το μονοπάτι «Ελευθεροχώρι – Μονή Δαμάστας». Όσο κι αν αυτό εκληφθεί ως γκρίνια, ο φόβος είναι μήπως, αντί να γίνει κάτι σωστό και απαραίτητο, χαλάσουν το φυσικό τοπίο και τη μοναδικότητα της περιοχής κατασκευάζοντας καλντερίμια και κιόσκια μικρής χρονικής διάρκειας ή ακόμα και τσιμεντένια σκαλιά, όπως είδαμε πριν μερικά χρόνια στο φαράγγι του Δημοσάρη στην Εύβοια.

Δεν ξέρουμε πόσο είναι ακόμα καιρός, αλλά πιστεύουμε πως, ναι, είναι ακόμα καιρός, να γίνει μία τροποποίηση της μελέτης από το Υπουργείο Πολιτισμού και το Δήμο Λαμίας με σκοπό να ενταχθούν με το ποσό αυτό και άλλα μονοπάτια στην ευρύτερη περιοχή του «Καλλικράτειου» Δήμου …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *