Ηρόστρατος

FtS82

«.. ηδονή δή καί φιλία καί λύπη καί μίσος άν ορθώς εν ψυχαίς εγγίγνωνται μήπω δυναμένων λόγω λαμβάνειν, λαβόντων δέ τόν λόγον, συμφωνήσωσι τώ λόγω ορθώς ειθίσθαι υπό τών προσηκόντων εθών, αύτη ‘σθ’ η συμφωνία σύμπασα μέν αρετή, τό δέ περί τάς ηδονάς καί λύπας τεθραμμένον αυτής ορθώς ώστε μισείν μέν ά χρή μισείν ευθύς εξ αρχής μέχρι τέλους, στέργειν δέ ά χρή στέργειν, τούτ’ αυτό αποτεμών τώ λόγω και παιδείαν προσαγορεύων, κατά γε τήν εμήν ορθώς άν προσαγορεύoις .»
Πλάτων, Νόμοι Β 653 b-c

Στο Ηρόστρατο αναφέρεται ο διαπρεπής αρθρογράφος μας, Δικηγόρος κ. Γεώργιος Πούλιος, Ορειβάτης του ΕΟΣ Ηλιούπολης, με αγάπη για το Σκαμνό και τον Ασωπό, που μας τιμά με τη φιλία του και τα εξαίσια κείμενά του που συστηματικά μας στέλνει. Η αξία του ανδρός, γόνου των τυπογράφων Αδελφών Πουλίου, στενότατων συνεργατών του Ρήγα Βελεστινλή, στην Βιέννη, κατά την κρίσιμη προεπαναστατική περίοδο, αποδεικνύεται από τον εκτίμηση που του επιφυλάσσουν οι συντοπίτες του περιοχής Παροναξίας, ανακηρύσσοντάς τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας των Πολιτιστικών Συλλόγων της Περιοχής. Σε δημοσίευμα του κ. Πούλιου στην Πάρο γίνεται αναφορά στον Ηρόστρατο, μία περίεργη προσωπικότητα της αρχαιότητας, που κατά ένα επίσης παράξενο τρόπο μου προκάλεσε κάποιους συνειρμούς για τα καθ ημάς.

Ο ήρωάς μας, λοιπόν, ο Ηρόστρατος, έζησε, κατά τις πληροφορίες που επίσης αντλούμε από το κείμενο του καλού μας φίλου, στη Έφεσο, σπουδαία Ελληνική Ιωνική πόλη της Μικράς Ασίας, απέναντι από τη Σάμο. Ήταν άνδρας ανεγκέφαλος και μωροφιλόδοξος. Πάντα επεδίωκε να εμφανίζεται ως σπουδαίος, αλλά ποτέ δεν το κατόρθωνε. Για να επιτύχει το σκοπό του και να ακουστεί το όνομά του, συνέλαβε ένα τερατώδες σχέδιο. Έκαψε (πυρπόλησε) τον περίφημο ναό της θεάς Αρτέμιδος, που ήταν στην Έφεσο. Το φοβερό αυτό σχέδιο ο παλαβιάρης Ηρόστρατος το πραγματοποίησε το 356 π.Χ. και έμεινε στην ιστορία ως «Ηροστράτειον κατόρθωμα».

Οι Εφέσιοι κατεδίκασαν την απεχθή πράξη του Ηρόστρατου με την απόφαση, κανείς να μην αναφέρει στο μέλλον το όνομά του (Πάπυρος Λαρούς –εγκυκλ. σελ. 300, τομ.7).

Ο καταστραφείς ναός που συγκαταλέγονταν μεταξύ των 7 θαυμάτων του κόσμου, ήταν ο μεγαλύτερος και πλουσιότερος της ευρύτερης περιοχής (Παυσανίας, Αχαϊκά Ζ 5-4 «πρώτον μεν το της Εφεσίας μεγέθους τε ένεκα επί τω άλλω πλούτω»). Εξ άλλου ο Πλούταρχος αναφέρει (Αλέξανδρος Κεφ. ΙΙΙ) ότι τη βραδιά της πυρκαγιάς γεννήθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος.

Στο μικρό Σκαμνό, εδώ και αρκετές δεκαετίες, άνθρωποι με κοινωνικές ευαισθησίες και ανιδιοτέλεια εισφέρουν τον οβολό τους ώστε ένα σπουδαίο έργο αναβάθμισης του χωριού να μην σταματήσει. Κάθε χρόνο κάτι να προστεθεί στον εξωραϊστικό τομέα του χωριού, κάθε χρόνο ένα βηματάκι πιο μπροστά στα ανθρώπινα ήθη. Με το 5-Ευρω της γερόντισσας συνταξιούχου του ΟΓΑ, με τις μεγαλύτερες συνδρομές των άξιων τέκνων του χωριού, με την άοκνη εθελοντική εργασία μιας πλειάδας ανθρώπων.

Και να που κάποιος Ηρόστρατος, που απέχει από τη συνεργασία, την κοινωνική προσφορά και τη δημιουργική οικοδόμηση, έβαλε στόχο να σταματήσει αυτή τη δραστηριότητα, να γκρεμιστεί η δαπανηρή καλαίσθητη λιθοδομή, με εξωραϊστικό και λειτουργικό σκοπό σε κοινόχρηστους χώρους. Περιφρόνηση στον οβολό του συγχωριανού, στην προσπάθεια για ένα καλύτερο αύριο. Θα μιμηθούμε τους Εφεσίους και δεν να αναφερθούμε σε όνομα.

Απλά, θα σκεφθούμε κάπως περισσότερο στις επόμενες εκλογές τοπικής αυτοδιοίκησης. Είμαστε αδικαιολόγητοι για τη μεγάλη ευπιστία και επιείκεια. Ο Πλάτων μας διδάσκει να αποστρεφόμαστε σταθερά κάθε τι κακό και να αγαπάμε κάθε τι καλό. Σημαντική θέση στην οποία πρόσφατα ο Έλληνας Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις ΗΠΑ, στη διάρκεια ομιλίας του στο Πανεπιστήμιο TUFTS, όπου τιμήθηκε ανακηρυχθείς σε διδάκτορα.

Ξάστερη η τοποθέτηση του μεγάλου Έλληνα διανοητή που δεν έπαψε ούτε στιγμή να φωτίζει την ανθρωπότητα. Εμείς, μέσα σε μία κάποια σύγχυση, μιλάμε για ατέλειωτη επιείκεια και αλλεπάλληλες συγνώμες στο όνομα κάποιας δήθεν ομοψυχίας και αγάπης. Ατυχής αντιγραφή κάποιων ιερωμένων που απασχολούν την επικαιρότητα, που βάλθηκαν να συνταυτίζονται με ανθρώπους του υποκόσμου με σκοπό τάχατες να τους νουθετήσουν, αλλά, δυστυχώς, σε κάμποσες περιπτώσεις εκμαυλίσθηκαν οι ίδιοι! Ξεχάσαμε το άλλο μάθημα του Θεανθρώπου που άδραξε το φραγγέλιο και καταδίωξε τους ασεβείς.
***
Όταν αρχίσει να αντιλαμβάνεται, το λογικό και τα συναισθήματά του θα του πουν ότι εκπαιδεύτηκε σωστά, σύμφωνα με τα χρηστά ήθη –και αυτή η γενική αρμονία λογικής και συναισθημάτων αποτελεί την αρετή. Υπάρχει, όμως, ένα στοιχείο που μπορούμε να ξεχωρίσουμε από τη λογική. Είναι η σωστή διαμόρφωση των συναισθημάτων της ευχαρίστησης και του πόνου, που μας κάνουν να μισούμε πάντα όσα πρέπει να μισούμε και να αγαπάμε εκείνα που αξίζει να αγαπάμε. Αν αυτό το ονομάσεις εκπαίδευση, προσωπικά νομίζω ότι θα έχεις δώσει την πιο σωστή ονομασία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *