Η Εθνική Αντίσταση: Με το μάτι Γερμανού Ιστοριογράφου

FtS77

Ο Hermann Frank Meyer, γερμανός από το Αμβούργο, γεννήθηκε το 1940 και έχοντας σπουδάσει διεθνές εμπόριο (Αμβούργο, Παρίσι, Οχάϊο ΗΠΑ) έζησε και εργάσθηκε στην Ισπανία, Γαλλία, Νιγηρία, Ελβετία και Βρυξέλλες. Από το 1963 άρχισε να επισκέπτεται την Ελλάδα αναζητώντας τα ίχνη του πατέρα του που ως Γερμανός αξιωματικός της Βέρμαχτ, έλαβε μέρος (1942) στις εργασίες επισκευής της γέφυρας Γοργοποτάμου που ανατίναξαν οι ελληνικές αντιστασιακές μονάδες του ΕΛΑΣ και ΕΔΕΣ. Αν και μη ειδικός, επί 25 συναπτά έτη συνέλεξε υλικό τόσο στην Ελλάδα, όσο και -πολύ περισσότερο- στη Γερμανία και το προϊόν της εργασίας του παρουσιάζεται στο προσφάτως εκδοθέν βιβλίο του (2003-2004) υπό τον τίτλο: Von Wien nach Kalavryta. Die blutige Spur der 117. Jaeger – Division durch Serbien und Griechenland (= Από τη Βιέννη στα Καλάβρυτα: Τα αιματηρά ίχνη της 117ης μεραρχίας καταδρομών στη Σερβία και στην Ελλάδα). Το βιβλίο αυτό που χαιρετίστηκε από Πανεπιστημιακούς της Ιστορίας στη Γερμανία, μεταφράσθηκε εντελώς προσφάτως από το βιβλιοπωλείο της Εστίας και στα Ελληνικά.

 

Όπως και αν έχει το πράγμα το βιβλίο παραθέτει στοιχεία και πληροφορίες που εμπλουτίζουν τη γνώση μας γύρω από το μεγάλο αυτό κεφάλαιο του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Αν και ο συγγραφεύς χαρακτηρίζει τις ωμότητες και τα ολοκαυτώματα των Γερμανών σαν «αντίποινα», δεν παύει να δίνει με αρκετή δόση αντικειμενικότητας τη γεύση και τη διάσταση των διαδραματισθέντων σε βαθμό που όχι μόνον δεν περιορίζεται, αλλά ενισχύεται ο ρόλος της Ελληνικής Εθνικής Αντίστασης για την συνολική έκβαση του φοβερού Β’ παγκόσμιου πολέμου.

vonWiennacgKalavrzta1

Τεράστια προβλήματα ανεφοδιασμού για τις γερμανικές μονάδες καθώς οι Έλληνες αντάρτες, που δρούσαν πότε μόνοι τους και πότε σε συνεργασία με Άγγλους συμμάχους, προκαλούσαν ζημιές στο σιδηροδρομικό δίκτυο και κυρίως στο τμήμα Λιανοκλαδίου – Αμφίκλειας. Μεγάλης κλίμακας δολιοφθορές είναι η ανατίναξη της γέφυρας Γοργοποτάμου (Νοέμβριος 1942) και Ασωπού (21 Ιουνίου 1943). Η επίθεση ανταρτών, τη νύχτα της 12ης Απριλίου1943, με δύναμη περίπου 500 ανδρών στο σιδηροδρομικό σταθμό Αμφίκλειας είχε μεγάλο αντίκτυπο στις δυνάμεις κατοχής, καθώς τη στιγμή της επίθεσης βρίσκονταν στο σταθμό πέντε αμαξοστοιχίες γεμάτες με στρατιωτικό εξοπλισμό της Βέρμαχτ και ένα γερμανικό τρένο με αδειούχους. Οι ανταρτική δύναμη έκαψε τις αποθήκες κάρβουνου, ανατίναξαν τη δεξαμενή νερού και άφησαν χωρίς οδηγό να κυλήσουν προς την κατεύθυνση της Θήβας δύο κατάφορτες αμαξοστοιχίες που τσακίστηκαν αφού εκτροχιάστηκαν λίγο παρακάτω στις πλαγιές.

vonwiennachkalavrzta2

Το πέρασμα του Μπράλου οι Γερμανοί ονόμαζαν «πέρασμα των Θερμοπυλών» που ήταν συνυφασμένο με φόβο και τρόμο, καθώς σε κάθε είσοδο και έξοδο από τούνελ που το ένα διαδέχεται το άλλο σε όλη την περιοχή μας, οι κρυμμένοι αντάρτες είχαν σε απόσταση βολής μόλις 3 μέτρων το προσωπικό και το υλικό των διερχομένων αμαξοστοιχιών.

 

[Η καταστροφή της γέφυρας του Ασωπού (21.06.1943) υπήρξε μία από τις πιο εντυπωσιακές επιχειρήσεις δολιοφθοράς του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η επανοικοδόμηση κατέρρευσε εκ νέου και παρέσυρε στο θάνατο σαράντα Έλληνες και Γερμανούς. Η εκ νέου λειτουργία του δικτύπου επανήλθε στις 27 Αυγούστου]

gefyra-asopou5

Τα ογκούμενα προβλήματα ανεφοδιασμού της Βέρμαχτ επεχείρησαν να αντιμετωπίσουν δυνάμεις της 117ης μεραρχίας καταδρομών που μετέβησαν στη Βουλγαρία και οδήγησαν στην Ελλάδα φάλαγγα φορτηγών, η οποία, όμως, δέχθηκε επίθεση στις 21 Ιουνίου 1943 στο πέρασμα Σαραντάπορου από μονάδες του ΕΛΑΣ του «τμήματος Αμάρμπεη» [Θεόδωρου Καλλίνου] που τελούσαν υπό τις διαταγές του Στρατηγού Στέφανου Σαράφη. Μετά από επτάωρη ανταλλαγή πυρών οι Γερμανοί συνετρίβησαν.

Ο Γερμανός συγγραφέας σημειώνει για την υπόψη συμπλοκή:
«Η σύγκρουση ανάμεσα στον ΕΛΑΣ και τους Γερμανούς έγινε την ίδια μέρα με την καταστροφή της γέφυρας του Ασωπού από Βρετανούς δολιοφθορείς, η οποία βρίσκεται σε μία δύσβατη περιοχή ανάμεσα σε δύο σήραγγες πάνω στη διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Η ανατίναξη της γέφυρας και η επίθεση κατά της φάλαγγας οχημάτων της 117ης μεραρχίας καταδρομών, σηματοδότησαν την επιτυχή έναρξη της επιχείρησης “animals”….. Οι μονάδες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ ανατίναξαν –στο πλαίσιο αυτής της επιχείρησης και υπό την καθοδήγηση Βρετανών αξιωματικών- μέχρι τα μέσα Ιουλίου αμέτρητες γέφυρες, δρόμους, σιδηροδρομικές γραμμές, τηλεπικοινωνίες και άλλους επίσης στρατηγικής σημασίας στόχους»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *