Η Γέφυρα στο Βαθύρεμα και το οδικό δίκτυο της περιοχής στο 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο

FtS42

Η δημοσίευση παλαιάς φωτογραφίας με τη Γέφυρα στο Βαθύρεμα, εδώ και περίπου ένα χρόνο από την ΦτΣ, από το προσωπικό αρχείο του κ. Δημήτρη Ι. Τζιβάρα, έδωσε το έναυσμα στον διακεκριμένο ιστοριοδίφη συντοπίτη μας κ. Γεώργιο Τσίτσα, να μας στείλει ένα μικρό χρονικό για την καταστροφή αυτής και άλλων ακόμη 15 γεφυρών / τμημάτων του ιδίου οδικού δικτύου της περιοχής μας στις 22.04.1941.

Ο αγαπητός Γιώργος, αναφέρεται στο οδικό τμήμα της δικής μας περιοχής, από τον Ντούνο μέχρι τον Ογλομπό.

gefyra-dounos

Ο Γιώργος αντλεί τα στοιχεία του από τον Γερμανό Alex Buchner που έγραψε την ιστορία, διατηρεί ωστόσο επιφυλάξεις ως προς την ορθότητα μερικών τοποθεσιών στις οποίες αναφέρεται ο Γερμανός συγγραφέας και γι αυτό απευθύνεται μία έκκληση προς όποιο συντοπίτη μας γνωρίζει μερικά στοιχεία καλύτερα, να μας ενημερώσει στη ΦτΣ. Τις ανατινάξεις έκανε ο Βρετανός Peter Fleinck, του οποίου ο Γιώργος με τις έρευνές του μέχρι τώρα δεν βρήκε κάποιο γραπτό κείμενο.

[Η γέφυρα στο Ντούνο. Στιγμιότυπο από το 1927 -αρχείο ΦτΣ]

dounos1927

Συνοπτική περιγραφή των ανατινάξεων του οδικού δικτύου της ευρύτερης περιοχής του Μπράλλου κατά την αποχώρηση των ANZAG

Η καταστροφή του δρόμου κατά την αποχώρηση των συμμάχων στην ευρύτερη περιοχή του Μπράλλου, είχε γίνει σε 16 σημεία πάνω στο οδικό δίκτυο:

Alex Buchner: Der Griechenfeldzug, έκδοση 1957, και Ελληνική έκδοση “Η Γερμανική εκστρατεία εις την Ελλάδα” απόδοση από τον Γεώργιο Κ. Γαζή, Αθήνα 1961, σελίδα 282:

“… Εκεί κατόπιν καταστροφής 16 τμημάτων της ελικοειδούς ανηφορικής οδού και σημείων των κλιτιών, δι ανατινάξεως τινες των οποίων ήσαν τοιαύτης εντάσεως, ώστε να ρίψωσιν επί της οδού εις μήκος 50 μ συμπαγείς βράχους και όγκους χαλικίων..”

1. Η ανατίναξη της γέφυρας του Ασωπού (Ντούνος), Παρατίθεται σκοτεινή φωτογραφία σελ. 492 του συγγραφέως
2. Η ανατίναξη της Γέφυρας μπροστά από το παλαιό Νταμάρι, πάνω από το χωριό της Δαμάστας
3. Ένα γεφύρι μπροστά από τον Πλατανιά
4. Δύο κομμάτια του δρόμου μπροστά από τον Πλατανιά, ακόμη και σήμερα υπάρχει η διαφορά στη στήριξη
5. ;
6. Αμέσως μετά τη Χαλκομάτα εκεί που άρχιζε το μονοπάτι για τον Καρανάσιο
7. Το γεφύρι κάτω από τα βουλιαμέντα
8. Εκεί που άρχιζε το “κακό μονοπάτι”
9. Το γεφύρι μπροστά από του Φούρλα το Μαντρί
10. Το γεφύρι του Καρανάσιου
11. Το κομμάτι του δρόμου που άρχιζε το μονοπάτι για τον Αι-Γιώργη, εκεί που σήμερα εμφανίζονται τα βουλιαμέντα
12. Το γεφυράκι κοντά στο καμίνι του Αστρακά
13. Η Γέφυρα του Βαθυρέματος (Σκαμνό) που δεν ξανάγινε μέχρι σήμερα και η ζωή της ήταν μόλις 3 χρόνια περίπου
14. Το κομμάτι του δρόμου μετά το ακρόβαθρο της Γέφυρας στο Σκαμνό
15. Ένα κομμάτι δρόμου επάνω από τη Βρύση του Γρανισιώτη (*). Υπήρχε κι ένας μικρός οχετός.
16. Η Γέφυρα του Ογλομπού (κι εδώ δεν ξανάγινε γεφύρι).

Οι παραπάνω συστηματικές καταστροφές έγιναν υπό τη διοίκηση του Πήτερ Φλέμινγκ, πράκτορα της SOE.

(*) Παναγιώτου Φούντα, σελ. 19 “Αντάμα με τη Λευτεριά”

Γεώργιος Τσίτσας / ΦτΣ Νο 41 Μάρτιος – Απρίλιος 1998

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *